بچه وسطی خانواده
نوشته شده توسط : کانون مشاوران

بچه وسطی | کلیشه‌های رایج در مورد فرزندان وسط

بچه وسطی خانواده، چون مورد غفلت والدین خود قرار می‌گیرد، تصور می‌شود که دچار سندروم فرزند میانی می‌شود و به واسطه آن، فردی حسود، کم حرف، با جسارت پایین و بی انگیزه است که معمولا دیدگاه منفی نسبت به مسائل دارد و احساس می‌کند که خانواده به او تعلق خاطری ندارند. اما آیا این موارد حقیقت دارد؟

ویژگی‌های شخصیتی بچه وسطی خانواده چیست؟

در ادامه به بررسی برخی از خصوصیات شخصیتی بچه وسطی می‌پردازیم:

1- مهارت‌های اجتماعی بالا

شما به عنوان فرزند میانی خانواده، ممکن است به اندازه فرزند اول یا آخر مورد توجه والدین خود قرار نگیرید و از آنجایی که دوستان و همسالان، پشتیبانی عاطفی لازم را برایتان فراهم می‌کنند، احتمالا تمایل بیشتری به برقراری رابطه با آن‌ها داشته باشید تا بر خانواده خود متکی باشید. همین موضوع باعث می‌شود که شما فردی اجتماعی باشید و در روابط دوستانه خود نقش فردی مورد اعتماد، با همکاری و تعاون بالا را داشته باشید.

به طور کلی در فعالیت‌های تیمی و گروهی به خوبی توانایی‌های خود را نمایان می‌سازید و از ابتکار بالایی برخوردارید به طوری که می‌توانید نقش رهبری آن گروه را برعهده بگیرند.

2- بچه وسطی | انگیزه بالا در جهت پیشبرد اهداف اجتماعی

بچه‌های وسط خانواده، برخلاف آنچه تصور می‌شود مانند فرزندان اول، دارای انگیزه بالایی هستند با این تفاوت که جهت گیری آن‌ها معمولا متفاوت است؛ پس احتمالا به جای تمایل برای کسب قدرت و اعتباریابی، به سمت مفاهیمی مانند عدالت و دیگر مسائل اجتماعی تمایل دارید. درک زیربنای بی عدالتی در خانواده، همزمان با رشد فردی و تمکز بر انصاف و درگیری فکری به منظورعدالت خواهی، تمرین مناسبی برای پیشبرد اهداف اجتماعی می‌شود. 

3- رشد و پیشرفت توانایی‌های شناختی

بچه‌های وسط خانواده به مرور یاد می‌گیرند که مسائل مختلف را صرفا از فیلتر ذهنی خود مورد قضاوت قرار ندهند، در واقع به موضوعات با دید بازتری می‌نگرید و سعی می‌کنید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید.

دید کلی و همه جانبه به مسائل باعث می‌شود که به ادارک وسیع تری دست یابید و کارهای خود را با مهارت بالاتری انجام دهید. همچنین به حس همدلی بالاتری نسبت به دیگران دست می‌یابید؛ بنابراین به خوبی می‌توانید موقعیت‌ها را قضاوت کنید و سازگاری بیشتری در مواجهه با شرایط مختلف دارید.

4- بچه وسطی | ایفای نقش میانجی صلح بین روابط دیگر فرزندان

فرزند میانی خانواده، معمولا نقش مهمی در برقراری صلح و آشتی بین خواهر و برادرهای خود ایفا می‌کند چرا که اغلب حساسیت خاصی نسبت به برقراری انصاف و متعادل بودن دارند. بنابراین می‌توانید با خواهر و بردارهای خود رابطه ویژه ای برقرار کنید و این توانایی شما را قادر می‌سازد تا بین آن‌ها واسطه گری کنید و تعادل هر چه بیشتر میان فرزند کوچکتر و بزرگتر را برقرار سازید. 

5- بچه‌های وسط خانواده، مذاکره کنندگانی چیره دست

بچه‌های میانی خانواده، در صورتی که در حال واسطه گری بین اعضای خانواده خود نباشند، به مذاکره با والدین خود مشغول هستند. به لطف مهارت بالای خوب گوش دادن و صبور بودن، می‌دانید که چطور توجه والدین را جلب کنید و برای هر آنچه می‌خواهید مذاکرات موفقیت آمیزی ترتیب می‌دهید. توانایی سازش بالا این امکان را فراهم می‌کند تا با موفقیت با دیگران به بحث بپردازید.

6- بچه وسطی | تمایل به کسب تجارب متفاوت

فرزندان میانی خانواده، از ایده‌ها، مسائل و تجارب جدید و تازه استقبال می‌کنند. این گشودگی نسبت به تجارب در ترکیب با توانایی ریسک پذیری، شما را قادر می‌سازد تا به سوی تغییر دادن شرایط حاضر در موضوعات مختلف حرکت کنید.

بچه‌های وسط خانواده با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

همان طور که در ابتدا توضیح دادیم، کلیشه‌هایی در مورد فرزندان وسط خانواده وجود دارد. در نتیجه در مواردی لازم است به طور جدی‌تر تلاش کنید تا بتوانید خود واقعی تان را به دیگران نشان دهید. از طرفی به دلیل حس همدلی و تعاون، همچنین به دلیل اعتمادی که دیگران به شما دارند، در «نه» گفتن به درخواست‌های دیگران ممکن است مشکل داشته باشید. فرزندان وسط از درگیری بیزار هستند و از این موقعیت‌ها پرهیز می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که از پرداختن به مشکلات در محیط کار یا روابط خودداری کنند. برای حل تعارضات پیشنهاد می‌کنیم از روانشناس کمک بگیرید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

سوالات متداول

روابط عاشقانه در بچه وسطی خانواده چگونه است؟

بچه‌های وسط خانواده، به دلیل همکاری بالا و تمایل به تجربه موقعیت‌های جدید، معمولا در روابط جنسی عملکرد خوبی دارند. فرزندان وسط، غالبا وفادار به همسر و دوستان خود هستند و مهارت‌های بالای تبادل نظر و مذاکره باعث می‌شود که بتوانند با هر کسی رابطه خوبی برقرار کنند.

به طورکلی این افراد در رابطه خود با معشوق خود (فرزندان اول یا آخر خانواده) می‌توانند شادترین و رضایت بخش‌ترین روابط را داشته باشند. البته زمانی که شما با فردی مشابه با ترتیب تولد خود ( فرزند وسط خانواده) وارد رابطه عاشقانه می‌شوید، به دلیل اجتناب از درگیری، ممکن است بسیاری از مشکلات بین شما در دراز مدت ناگفته بماند؛ به همین دلیل شاید رابطه تان دچار مشکلات بیشتری نسبت به ارتباط با افراد با دیگر ترتیب‌های تولد شود. 

ایفای نقش والدینی توسط بچه وسطی خانواده به چه صورت است؟

فرزندان میانی خانواده، در صورتی که صاحب فرزند شوند تمایل دارند به او فرصت تصمیم گیری و آزادی عمل دهند؛ کمااینکه برای تربیت آن‌ها دارای ساختار و قواعد نیز هستند. 

عملکرد بچه وسطی خانواده در محیط‌های شغلی چگونه است؟

شما به عنوان بچه وسطی خانواده، فردی اجتماعی، مستقل و با مهارت‌های بالابرای کارهای گروهی و توانایی همدلی هستید. پس می‌توانید معلم، بازیگر، وکیل و دیپلمات خوبی شوید ولی در شغل‌هایی که نیازمند کار فردی است مانند برنامه نویسی کامپیوتر ممکن است خوب عمل نکنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بچه وسطی خانواده می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: بچه وسطی خانواده




:: برچسب‌ها: بچه وسطی خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: