تربیت جنسی کودکان
نوشته شده توسط : کانون مشاوران

تربیت جنسی کودکان چه اهمیتی دارد؟

کنجکاوی در مورد مسائل جنسی ممکن است از سنین بسیار کم آغاز شود اما نحوه برخورد و آموزش‌هایی که از جانب والدین ارائه می‌شود می‌تواند تأثیر بسیاری در فرایند رشد جنسی فرزندان داشته باشد. برای مثال بسیاری از والدین با صحبت نکردن و بی‌پاسخ گذاشتن سؤالات فرزندان آن‌ها را بیش‌ از پیش کنجکاو می‌کنند. کنجکاوی بی‌اندازه در مورد مسائل جنسی می‌تواند منجر به این شود که فرد فعالیت‌های جنسی را از سنین بسیار کم آغاز کند. و به نوعی دچار بلوغ زودرس شود. هم‌چنین پاسخ ندادن شما به سؤالات فرزندتان جست و جوی او را متوقف نمی‌کند. در نتیجه او در مسیر این کنجکاوی ممکن است با پاسخ‌های نامناسبی مواجه شود که دیدگاه او را در مورد مسائل جنسی به طور کل تحت تأثیر قرار دهد.

علاوه بر این‌ها تربیت جنسی تنها مربوط پاسخگویی به سؤالات جنسی کودکان نیست بلکه آموزش‌های مراقبت از خود را نیز در بر می‌گیرد.در صورتی که کودک شما در این زمینه آموزش ندیده باشد هنگام مواجهه با افراد متجاوز نمی‌داند که باید چه اقدامی انجام دهد. تجربه تجاوز در دوران کودکی می‌تواند پیامدهای روانی بسیار آسیب‌زا و جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. به همین دلیل به عنوان والدین بسیار اهمیت دارد که در مورد این مسئله هوشیار باشید و آموزش‌های لازم را به کودکتان بدهید.

نحوه پاسخگویی به سؤالات جنسی کودکان

برای اینکه بتوانید به سؤالات جنسی کودکان  درست پاسخ دهید موارد زیر را در نظر بگیرید.

تربیت جنسی کودکان | مطالعه داشته باشید

تربیت کودکان مسئله بسیار مهمی است که از لحاظ علمی به طور جامعی به آن پرداخته می شود. در دنیای امروز نمی‌توانید بدون مطالعه و از روی تجارب خود انتظار تربیت صحیحی داشته باشید به خصوص در مورد مسائل حساسی نظیر مسائل جنسی حتماً اطلاعات خود را به روز کنید و مطالعه داشته باشید.

پاسخ‌هایی متناسب با سطح رشدی کودک به او بدهید

لازم نیست  در مورد چیزهایی که فرزندتان سؤال نپرسیده به او پاسخ بدهید و یا او را غرق در اطلاعات کنید! البته عکس این قضیه هم صادق است که برخی والدین کودکان خود را کوچک‌تر ازآنچه هستند تصور می‌کنند و پاسخ‌هایی می‌دهند که بسیار مختصر است و اصلاً برای کودک قانع کننده نیست.

تربیت جنسی کودکان | صادق باشید

سعی نکنید سؤالات کودکان را با دروغ‌گویی یا پنهان کردن مسائل پاسخ دهید. آن‌ها به سادگی متوجه این مسئله می‌شوند و این کار شما باعث می‌شود که در آینده و در مورد مسائل مهم به شما اعتماد نکنند.

آموزش‌های لازم جهت تربیت جنسی کودکان

بخش مهمی از تربیت جنسی آموزش دادن به کودک در مورد نقاط حساس بدن و نحوه پیشگیری از سوءاستفاده های جنسی است. در ادامه به راهکارهایی در این باره اشاره کرده ایم :

1- در مورد نقاط مختلف بدن با او صحبت کنید

از همان سنین ابتدایی کودکی یعنی از 3 سالگی می‌توانید در مورد اعضای بدن با کودکتان صحبت کنید و نام‌های مناسبی را برای قسمت‌های حساس بدن او در نظر بگیرید. استفاده از کلمات مناسب و جایگزین می‌تواند شرم را کنار بگذارد و به شما و کودکتان اجازه دهد که در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید.

2- در مورد نقاط خصوصی بدن به کودک آموزش دهید

نقاط خصوصی بدن را به کودک آموزش دهید و به او بگویید به این دلیل آن‌ها را خصوصی می‌نامید که هیچ‌کس نباید آن‌ها را ببیند. برای او توضیح دهید که شما تنها کسی هستید که می‌تواند این مناطق را ببیند اما هر فردی غیر از شما نباید این کار را انجام دهد.

3- حد و مرزها را به کودک آموزش دهید

به کودک خود یاد بدهید که هیچ‌کس نباید نقاط خصوصی بدن او را لمس کند و او نیز نباید این کار را برای کسی انجام دهد. والدین معمولاً بخش دوم این جمله را فراموش می‌کنند و سوءاستفاده‌های جنسی نیز اتفاق از همین‌جا آغاز می‌شود. یعنی فرد ابتدا از کودک می‌خواهد که او را لمس کند.

4- به کودک بگویید که لازم نیست با هیچ‌کس رمز و رازی در مورد بدن خود داشته باشد

بسیاری از مجرمان برای سوءاستفاده جنسی به کودک می‌گویند که این  مسئله یک راز است و نباید این مسئله را با کسی در میان بگذارد. حتی بسیاری از افراد کودک را تهدید نیز می‌کنند که این راز را فاش نکند. بدون آنکه کودک را بترسانید برای او توضیح دهید که نباید هیچ رازی در این مورد بین او و هیچ‌کسی وجود داشته باشد.

5- به کودک یاد بدهید که چگونه خود را از شر شرایط آزاردهنده نجات دهد

آموزش مهارت جرات ورزی یا “نه” گفتن باید از همیان سنین کودکی از طریق والدین به بچه‌ها ارائه شود. گاهی اوقات ناتوانی در یک”نه” گفتن ساده فرد را در دام یک اتفاق بسیار بد می‌اندازد. به کودکتان توضیح دهید که می‌تواند با افرادی که احساس راحتی با آن‌ها ندارد مخالفت کند. برخورد جرات مندانه به‌خصوص هنگام مواجهه با غریبه در پیشگیری از انواع سوءاستفاده‌های جنسی تأثیر بسزایی دارد. کودک باید بلد باشد که در شرایط خطر با گریه و سر و صدا هنگامی که افراد دیگری حضور دارند خود را از موقعیت خطرناک نجات دهد.

برای پاسخگویی بهتر به سؤالات کودکان می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت جنسی کودکان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تربیت جنسی کودکان




:: برچسب‌ها: تربیت جنسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: