حمایت از همسر
نوشته شده توسط : کانون مشاوران

حمایت از همسر یعنی چه؟

زندگی مشترک یک ارتباط دو نفره مهم است. در این ارتباط شما و طرف مقابل با یکدیگر پیمان بسته‌اید که در تمامی خوشی‌ها و ناخوشی‌ها درکنار یکدیگر باشید. حمایت عاطفی به این معناست که شما این احساس را در طرف مقابل ایجاد کنید که در مسیر زندگی تنها نیست. به عبارتی حمایت به این معناست که زن وشوهر، در تمامی مراحل زندگی بدون هیچ قید و شرطی به یکدیگر کمک کنند.

حمایت از همسر این احساس را در وی ایجاد می‌کند که از جانب شما درک می‌شود و همواره می‌تواند روی کمک شما حساب کند. در واقع حمایت هنگامی صورت می‌گیرد که طرف مقابل شما در معرض استرسورهای مختلفی قرار داشته باشد. این استرس می‌تواند مربوط به مسائل مالی، شغلی و یا اجتماعی باشد.

 

چرا حمایت از همسر مهم است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سلامت روان، احساس حمایت شدن از جانب اطرافیان است. هنگامی که فرد احساس می‌کند در شرایط سخت، فرد یا افرادی هستند که می‌توان به آن‌ها تکیه کرد و در کنترل شرایط روی کمکشان حساب کرد، با آرامش و قدرت بیشتری با مشکلات مواجه می‌شود.

از طرفی حمایت شما از همسرتان باعث بیشتر شدن محبت و صمیمیت میان شما شده و زندگی بهتری را برایتان به همراه خواهد داشت. در صورتی که فضای محبت و حمایت را در خانه ایجاد کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که شما نیز در شرایط سخت، از حمایت طرف مقابلتان بهره خواهید برد.

یکی دیگر از فواید حمایت از همسر جنبه آموزشی این حمایت برای فرزندانتان است. هنگامی که فرزند شما میان پدر و مادرش، حمایت و کمک را می‌بیند احترام به خانواده و حمایت از اعضای خانواده را یاد خواهد گرفت.

حمایت از همسرتان می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها را از محیط خانه دور نگه دارد، برای مثال هنگامی که همسرتان در شرایط سختی قرار دارد، اگر احساس کند که از جانب شما حمایتی دریافت نمی‌کند، ممکن است رابطه بینتان به سمت سردی، درگیری و مشکلات جدی پیش برود. در نتیجه حتی برای جلوگیری از عوارض ناخوشایند بی توجهی هم که شده، در روزهای سخت زندگی همسرتان همراه او باشید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه همسرداری موفق کلیک کنید.

 

چرا حمایت از همسر در برخی خانه‌ها از میان می‌رود‌؟

1. نبود احساس علاقه مشترک

ما معمولا در مقابل افرادی که به آن‌ها علاقه داریم، احساس مسئولیت می‌کنیم. این احساس مسئولیت باعث می‌شود که ما به طور غریزی، از ناراحتی آن‌ها ناراحت شده و در تلاش برای کمک برآییم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا ما نسبت به دشواری‌های همسرمان بی‌توجه باشیم، نبود علاقه مشترک است. این فقدان علاقه در بسیاری از مواقع به مرور زمان و بر اساس دلخوری‌های پیش آمده ایجاد می‌شود. در این شرایط معمولا توصیه می‌شود که برای حل اختلافات گذشته می‌بایست اقدامی صورت بگیرد. شما به عنوان شریک این زندگی می‌توانید پا پیش گذاشته و از طرف مقابلتان برای حل کردن مشکلات درخواست کنید.

2. صحبت نکردن از سختی‌ها

بسیاری از انسان‌ها فکر می‌کنند که صحبت نکردن از سختی‌ها، ویژگی مطلوبی است. آن‌ها فکر می‌کنند مشکلات بیرون از خانه، هرگز نباید وارد خانه شود. در حالیکه خانه و خانواده، مهم‌ترین مکان برای رسیدن به آرامش و دریافت محبت است. هنگامی که شما از مشکلاتتان صحبت نمی‌کنید، دیگران نمی‌دانند که درچه شرایطی قرار دارید در نتیجه نمی‌توانید حمایتی دریافت کنید.

برای برطرف کردن این مشکل معمولا به افراد توصیه می‌شود که برای صحبت و بیان شرایط سختی که داشته‌اند، اقدام کنند. اگر همسر شما ذاتا از آن دسته افرادی است که به سختی صحبت می‌کند، این شما هستید که می‌بایست برای صحبت و فهمیدن احوالات وی اقدام کنید. در این باره در بخش راهکارهای حمایتی توضیحات بیشتری خواهیم داد.

3. یک طرفه بودن حمایت

بعضی از زوجین به این دلیل که احساس می‌کنند حمایت، یک رفتار متقابل در زندگی آن‌ها نیست، از این رفتار دست می‌کشند. آن‌ها احساس می‌کنند که علی رغم تلاش و حمایتی که نسبت به همسر خود اعمال داشته‌اند، محبتی را دریافت نکردند به همین خاطر در موقعیت‌های مشابه آینده، دست از حمایت می‌کشند. در این موارد بهتر است به جای دست کشیدن از یک عادت خوب، با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید که تا چه حد به دریافت حمایت و کمک او احتیاج دارید. خواندن مقاله ارتباط صحیح با همسر نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید در مواقع ضروری از همسرتان حمایت کنید.

 

راهکارهایی برای بهبود حمایت از همسر

1. برای حمایت از همسر همدلی کنید

هنگامی که همسرتان در شرایط سختی قرار دارد، با او همدردی کنید. جملاتی نظیر اینکه (می‌فهمم در چه شرایطی قرار داری)، (من هم اگر جای تو بودم، ناراحت می‌شدم) به همسرتان نشان می‌دهد که شما سختی اوضاع را درک می‌کنید. علاوه بر جملاتی که نشانه همدلی هستند، سعی کنید با جملات انگیزه بخش آن‌ها را در ادامه دادن تلاش‌هایشان کمک کنید. عباراتی نظیر اینکه هر اتفاقی بیفتد شما حمایت و محبتتان را از وی دریغ نمی‌کنید و یا بیان اینکه او تا اینجا خیلی خوب از پس مسائل برآمده، بسیار کمک کننده هستند.

2. دنبال مقصر نگردید

بسیاری از مواقع، مشکلات و بحران پیش آمده ناشی از اشتباه یکی از طرفین و قابل پیش بینی بوده است. سعی کنید در این اوضاع، به جای سرکوفت زدن و یادآوری اینکه شما این بحران را پیش بینی کرده بودید و تقصیر اوست که اکنون چنین مشکلی پیش آمده؛ به همسرتان و شرایط موجود آرامش دهید. مهم‌تر از تعیین مقصر در حال حاضر، سر و سامان دادن به اوضاع و مدیریت برای حل مشکل است.

3. بپرسید امروز چگونه گذشت

اگر همسرتان نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند از مشکلات صحبت کند، این شمایید که می‌بایست سر صحبت را باز کنید. از او بخواهید راجع به امروزش برایتان توضیح دهد، سپس از موارد جزئی‌تری سوال کنید، برای مثال بپرسید، با همکارانش مشکلی نداشته؟ ارباب رجوعی ناراحتش نکرده؟ و یا هر سوال دیگری که فکر می‌کنید سر صحبت را باز می‌کند.

همچنین سعی کنید نسبت به نشانه‌های رفتاری همسرتان گوش به زنگ باشید. این نشانه‌ها و تغییراتی که در چهره و حالات همسرتان ایجاد شده است به خوبی به شما می‌گویند که مشکلی پیش آمده. گاهی حتی بهتر است مستقیما بپرسید چه چیزی او را ناراحت کرده است.

4. برای حمایت از همسر با محبت رفتار کنید

گاهی اوقات نیاز نیست صحبت خاصی کنید و یا کار مهمی انجام دهید. همسرتان را در آغوش بگیرید، او را نوازش کنید، بابت همه زحمات از او تشکر کنید و به او بگویید در هر شرایطی همراهش هستید.

برای شناخت بیشتر در زمینه محبت به همسر کلیک کنید.

5. مسئولیت بدهید

اگر احساس می‌کنید طرف مقابلتان در شرایط سخت با شما همکاری ندارد و تنهایتان گذاشته، با او در این باره صحبت کنید. برخی اوقات به جای صحبت‌های تکراری که احتمالا بارها انجام داده‌اید و تاثیری هم نداشته، از وی بخواهید برایتان کاری انجام دهد و برخی مسئولیت‌ها را به او بدهید. همچنین اگر همسر شما در شرایط سختی قرار دارد، شما می‌توانید با برعهده گرفتن بخشی از مسئولیت‌ها به او کمک کنید.

6. برای حمایت از همسر وقت شناس باشید

هنگامی که همسرتان در یک شرایط روحی نامطلوب قرار دارد، حمایت یعنی اینکه فعلا در برابر برخی مسائل صبور باشید و گاهی اوقات از خودتان بگذرید. مطرح کردن بعضی مسائل ساده و بی اهمیت که بعدها نیز می‌توانید به آن‌ها رسیدگی کنید، صرفا باعث ایجاد کدورت و دلخوری خواهد شد.

همچنین ممکن است همسرتان، برای مدتی تمایل به صحبت کردن نداشته باشد و یا مدتی ناراحت باشد و چیزی هم به شما نگوید. در این شرایط سعی کنید مزاحم آرامش وی نباشید. از او نخواهید مانند همیشه رفتار کند، با خودتان این احتمال را در نظر بگیرید که چیزی ناراحتش کرده و به زمان احتیاج دارد. شما می‌توانید مدتی بعد، از او بپرسید که علت ناراحتیش چه بوده است.

7. انسان‌ها ابر قهرمان نیستند

در نظر داشته باشید که هر فردی یک ظرفیت مشخص دارد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تمامی مسئولیت‌ها برعهده یک نفر باشد و یا از چندین جنبه به وی فشار وارد شود. بهتر است در این شرایط دست به کار شده و به همسرتان کمک کنید. در صورتی که مشکلات فراتر از آن است که بتوانید به حل آن بپردازید بهتر است از زوج درمانی بهره ببرید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

در صورتی که حمایت صرفا یک طرفه باشد چه کار کنیم؟

با همسرتان صحبت کنید و به او بگویید تا چه حد به کمکش احتیاج دارید. همچنین می‌توانید برخی مسئولیت‌ها را به او بسپارید. در کنار این موضوع، می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه حمایت از همسر و حل مشکلات پیش آمده با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: حمایت از همسر




:: برچسب‌ها: حمایت از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: